Ilmoittaudu pelaajaksi
(tärkeää: lue ohjeistus läpi ennen ilmoittautumista)
MIKÄ ON WOYZECK GAME?
Woyzeck Game on pelillisyyttä hyödyntävä uudelleenkirjoitus Georg Büchnerin klassikkonäytelmästä. Se on samaan aikaan installaatio, teatteriesitys sekä yleisön kanssa jaettava prosessinomainen pelikokeilu, johon yleisö voi osallistua, joko katsojana, pelaajana tai pelihahmona. Jokaiseen esitykseen otetaan katsojien lisäksi 2 pelaajaa. Pelaaja saa pelattavakseen esiintyjän esittämän Woyzeck-hahmon. Kauko-ohjattu-ihminen-tekniikalla toimivassa pelissä pelaajan tehtävänä on selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista. Kokeellinen työ tutkii ruumiiden ja koneiden, haaveiden ja haamujen kietoutumista prekaariksi subjektiksi (tai kyborgiseksi kansalaisuudeksi).
Etenkin meitä kiinnostaa pelaajan ja pelattavan välinen yhteispeli ja kommunikaatio. Ja toivomme saavamme tietoa siitä, mikä edesauttaa turvallisen tilan ja luottamuksen syntyä, leikkiä, yhteiseen kokeilemiseen ja keksimiseen vapautumista.
TYÖRYHMÄÄN KUULUVAT
ohjaaja-esiintyjä Lauri Antti Mattila, esiintyjä Lin Da, dramaturgi Klaus Maunuksela, lavastaja Teija Turtio, tekninen toteuttaja ja äänisuunnittelija Viljami Lehtonen, valosuunnittelija Alina Pajula, pukusuunnittelija Jenni Räsänen sekä tuottaja Veera Lamberg. Esityksen tuottaa Esitystaiteen seura.
MISTÄ PELI KOOSTUU?
Peli koostuu alkuohjeistuksesta, pelistä ja palautekeskustelusta pelin jälkeen yhdessä pelaajan ja pelattavan kanssa. Kunkin pelaajan pelattavana on yksi neljästä illoittain vaihtuvasta kentästä.
MITÄ PELAAJA TEKEE?
Pelaaja ohjataan erilliseen pelaajan huoneeseen, jossa hän pelaa peliä tietokoneen avulla. Peli yhdistää tekstiseikkailua ja ensimmäisen persoonan videovälitteiseen näkymään. Ihmisen esittämää pelihahmoa ohjataan kauko-ohjattava-ihminen-tekniikalla (eli korvanappeja, mikrofonia ja videoyhteyttä apuna käyttäen), joko puheohjauksella (mikrofonin välityksellä) tai kymmensormijärjestelmällä ohjeita pelihahmolle antaen. Pelattavasta kentästä riippuen pelihahmo voi olla myös itsenäinen toimija, joka valitsee omat vastauksensa ja tapansa reagoida pelaajan ehdotuksiin.
Leikkiä, simulaatiota ja pakopaikkapeliä yhdistävässä pelissä pelaajan tehtävänä on pitää itsestään huolta, käydä läpi arjen askareita ja selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista pleksiseinäisessä tilassa. Osassa kentistä pelaajalle avautuu mahdollisuus vaihtaa roolia pelattavaksi, eli siirtyä pelihahmoksi näyttämölle – tästä mahdollisuudesta voi kuitenkin halutessaan kieltäytyä.
Pelaajan huone on näyttämöstä erillinen tila. Katsojat seuraavat pleksin läpi pelihahmon elämää näyttämöllä, joten ainoa mitä katsojille pelaajasta välittyy, on hänen toimintansa pelihahmon kautta tai kanssa. Peliä voi siis pelata paljastumatta katsojille.
MITÄ PELATTAVA (PELIHAHMO) TEKEE?
Pelattavana pääset kokeilemaan, miltä tuntuu pelihahmona oleminen. Pelattavasta kentästä riippuen sinua joko ohjataan kauko-ohjattu-ihminen-tekniikalla tai olet itsenäinen toimija ja valitset omat vastauksesi ja tapasi reagoida pelaajan ehdotuksiin.
Pelikenttänä toimii 6 m x 1,5 m terraario, jonka kolme seinää on tehty läpinäkyvästä pleksistä. Terraario on sijoitettu toritelttaan julkiselle paikalle. Saat päähäsi pannan, johon on kiinnitetty kamera, jonka kuva välittyy pelaajalle, ja korviisi korvanapit, joihin kuulet pelaajan sinulle antamat ohjeet, pelaajan esittämät kysymykset tai tarinan kannalta oleelliset narratiivit. Katsojat seuraavat pleksin läpi pelihahmon elämää näyttämöllä. Pelaajan huone on näyttämöstä erillinen tila.
Pelihahmon identiteetti on epäselvä. Hän saattaa olla Franz Woyzeck tai sitten ei. Ei ole myöskään tarkkaan tiedossa, mitä aiemmin on tapahtunut ja miten hän on päätynyt elämään pleksiseinäiseen tilaan. Peli yhdistää leikkiä, simulaatiota, mysteeriä ja seremoniaa. Pelaajan tehtävänä on pitää pelihahmostaan huolta, käydä läpi arjen askareita ja selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista. Pelaaja ja pelattava kohtaavat jo ennen peliä yhteisessä hetkessä, jossa käymme läpi turvasäännöt. Näyttämötilan mataluudesta johtuen pelissa liikutaan paljon lattianpinnassa eikä tila ei sovellu liikuntarajoitteisille, karvakangas tilassa saattaa olla liukas.
MITÄ MINUN ON TÄRKEÄÄ TIETÄÄ?
· Pyrimme takaamaan kaikille osallistujille turvallisen tilan. https://www.esitys.fi/info/esitystaiteen-seuran-turvallisemman-tilan-periaatteet
· Meillä ei ole tarjota valmista päätepistettä, vaan kurkistus keskeneräiseen prosessiin. Peli vois siis myös olla toimimatta.
· Sisältöhuomiot: saattaa sisältää alastomuutta, sisältää viitteitä väkivaltaan.
· Julkisen tilan esitystapahtumaa saatetaan valokuvata.
· Pelin voi aina myös jättää kesken, jos siltä tuntuu. Keskeytystä ei tarvitse selitellä.
· Pukeudu lämpimästi, ettei sinulla tule kylmä pelatessa. Siltä varalta, että päättäisitkin valita reitin jossa siirryt näyttämölle pelihahmoksi, on hyvä, jos et ole pukeutunut parhaimpiisi vaan esim. mökkivaatteisiin.
Mikä meitä kiinnostaa: leikki ja yhteistyö, yhteispeli
MILLOIN TULEN JA MIHIN, JA PALJONKO VARAAN AIKAA?
· Tapahtumapaikkana on Rautatientori Helsingin päärautatieaseman itäpuolella. Löydät meidät pinkistä teltasta. Voit ilmoittautua käsiohjelmienmyyntipisteellä.
· On tärkeää, että peli pääsee alkamaan ajallaan. Saavuthan ajoissa paikalle, viimeistään 25 minuuttia ennen varaamaasi aikaa, niin ehdit saada ohjeistuksen ennen oman pelivuorosi alkua.
· Pelin kesto on reilu 1 tunti. Pelin jälkeen on mahdollisuus pienelle palautekeskustelulle.
ESTEETTÖMYYS
Valitettavasti pelaajan huone ei ole esteetön.
Ilmoittautuminen on sitova. Ilmoitathan meille viipymättä, jos et jostain syystä pääsekään varaamaasi peliin, niin voimme jakaa ajan eteenpäin. Yhteystiedot: Veera Lamberg: +358 44 725 77 00, info@esitys.fi.
(Mikäli pelaaja ei ole saapunut paikalle 20 min ennen pelin alkua, pelivuoro jaetaan eteenpäin.)
HALUAN ILMOITTAUTUA PELAAJAKSI. Paina tästä.